Blogs


Vanaf februari 2021, Nieuw Thema 'reis door je lijf'

Een weg naar meer zelfbewustzijn, zelfontplooiing, stroming en balans.
In 7 lessen ga je een reis maken door alle chakra’s. We bouwen het langzaam op van beneden naar boven.
De lessen worden online naar je verzonden en kan je op je eigen gewenst moment uitvoeren.
Elke week komt een van de chakra’s aan bod. Zo kan je er goed mee in contact komen en word je je meer bewust van wat daar speelt en hoe je meer balans kan vinden en/of behouden.
Wat is een chakra? Chakra is een woord dat uit het Sanskriet komt en betekent letterlijk ‘wiel’.
Een Chakra kan je daarom voorstellen als een draaikolk die energie door je lichaam laat stromen, of in andere woorden, een ‘draaiend wiel van energie’. Niet zichtbaar, maar wel heel voelbaar.
Een korte uitleg hieronder;

1e chakra: Muladhara zorgt ervoor dat je je stabiel voelt. Je bent geaard en je voelt je veilig. Door een goed contact te hebben met de aarde, voel je je zeker.
2e chakra; Swadhistana staat voor het uiten van emoties, het hebben van relaties, beweging, seksualiteit en creativiteit.
3e chakra; Manipura staat voor blijheid, energie, zelfwaardering en controle over jezelf staat centraal. De kracht om te bereiken wat je wilt. Op het moment dat Manipura in evenwicht is, kun je er voor jezelf en voor een ander zijn.
4e chakra; De Anahata staat voor de liefde, vriendelijkheid naar jezelf en anderen, geborgenheid, vertrouwen, hoop en het vinden van balans. ‘Ik bemin en word bemind’ staat centraal.
5e chakra; Bij deze chakra, de Vishuddha komen we aan bij de poort tot bewustzijn. Ook de plek waar onze stem woont. Door gebruik te maken van geluid, ritme en vibratie brengen we structuur aan wat we ervaren. Communicatie is het coördinerende hart dat alles wat leeft met elkaar verbindt. Zowel buiten als binnenin ons lichaam. We geven expressie aan wat er in ons leeft. Het is een bewustzijn gebied wat communicatie controleert, schept, doorgeeft en ontvangt.
6e chakra; Anja staat voor zelfreflectie. We kijken met een nieuwe visie terug op welke stappen we hebben gezet. Wat zijn de ontstaande patronen en bouwen hierop verder. Het mooie van deze chakra is dat het ons inzicht geeft in waar we naar toe willen/kunnen.
7e chakra; Sahasrara staat voor bewustzijn, weten en begrijpen. Respect, hulp vanuit de kosmische wereld, het leven in aanvaarding en het ervaren van gelukzaligheid. Onze laatste station in het chakrasysteem. Bewustzijn maakt dat we in de spiegel van onze ziel kunnen kijken en ons eigen leven kunnen observeren. Er komen vragen op je pad. Bezinning over hetgeen wat je beweegt. Waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Wat je voelt. Wat belangrijk voor je is.


Latifa meditatie






Wat is het Latifa-gebed? Het Latifa-gebed is een geleide meditatie uit de traditie van het soefisme. Het gebed brengt je naar een plek van innerlijke vrede en zelfliefde. Latif betekent 'zachte aanraking in bewustzijn'. Door een combinatie van ademhaling en bewustwording van zeven plekken op je lichaam - direct verbonden met zeven kwaliteiten (aanvaarden, verlangen, hoop, vertrouwen, overgave, liefde, ik ben) - komt een bewustzijnsproces op gang, waardoor je je sterker met jezelf kunt verbinden. Je herinnert je wie of wat je in essentie bent: Liefde. Door het Latifa-gebed te beoefenen ga je op een innerlijke reis. Een reis die je in contact brengt met het licht en met het donker in jou. Het Latifa-gebed brengt je vanbinnen in beweging door alles aan het licht te brengen zoals pijn, verdriet en onderdrukte verlangens. Je gaat je menszijn weer helemaal voelen en jezelf leren omarmen met compassie en een diep mededogen. Je linkerhand draagt je rechterhand langs zeven verschillende plekken op je lichaam: Aanvaarden - linkerzij Verlangen - rechterzij Hoop - linkerlong Vertrouwen - rechterlong Overgave- keelgebied Liefde - midden van de borst Wil - onder de navel Je kunt de meditatie zowel zittend, liggend als staand uitvoeren. Fijne meditatie!


Yoga en burn-out

Ongeveer 6 jaar geleden: de kinderen waren nog klein en ik had een drukke pittige baan in een organisatie die op instorten stond. Van nature ben ik gevoelig, een doorzetter, schouders eronder en doorgaan totdat je erbij neervalt. Niet de ideale manier van denken, maar ik kon toen voor mijn gevoel niet meer terug. De stress was ontzettend hoog en ik was aan het overleven. Mijn ademhaling, wanneer ik het niet vergat, zat ontzettend hoog. Ik leefde voornamelijk in mijn hoofd, daar had ik tenminste nog controle over. Dacht ik… totdat ik emotioneel en fysiek nergens meer toe in staat was. Ik weet het nog goed. Ik wilde naar mijn werk gaan, maar ik kwam letterlijk de drempel niet meer over. Ziekmelden was nog mijn enige optie. Op dat moment gaat er natuurlijk van alles door je heen. Het enige wat je op zo’n moment nog kan, is je erbij neerleggen dat het niet langer zo door kan gaan. Acceptatie!

Het positieve van het verhaal is dat op dat moment mijn leven een totaal andere wending heeft gekregen. Na een jaar rust ben ik langzaam weer in beweging gekomen: ik ben begonnen met sporten en het beoefenen van Yoga. Wat totaal nieuw voor me was. Op de mat kwam ik tot rust. Ik werkte aan mijn ademhaling en het lukte me steeds beter om te luisteren naar mijn lichaam en te leren waar mijn grenzen lagen. Daarnaast waren de yogalessen ook altijd gezellig en kreeg ik het gevoel ‘erbij’ te horen.

Daar is ook mijn passie voor Yoga ontstaan. Ik wilde hier meer over weten, leren en doorgeven.

Dus door Yoga leer je je eigen lichaam kennen en je grenzen ontdekken door bewust fysieke bewegingen te combineren met ademhalen. Je komt meer in het hier en nu, wat ervoor zorgt dat je de baas bent over je gedachten en dat jezelf invloed uit kan oefenen op hoe je reageert op bijvoorbeeld stressvolle situaties. Door fysiek bezig te zijn en tegelijk mentaal getraind te worden, ga je letterlijk en figuurlijk sterker in je schoenen staan. Steeds meer accepteren wie je bent en dat je emoties en gevoelens er mogen zijn. Jij mag er zijn. Met meer (zelf)vertrouwen!

Ook verlies je afvalstoffen. Met name bij de draaiende oefeningen, zorgt je lichaam ervoor dat je de afvalstoffen uitknijpt. Het loslaten hiervan heeft een positief effect op je lichaam en geest. Zo houdt je meer energie over om gezond te zijn. Heb je burn-out klachten, dan is het helemaal belangrijk om je lichaam te detoxen van deze afvalstoffen.

Ja, Yoga helpt écht bij een burn-out. Dit betekent niet dat Yoga de enige manier is om een burn-out tegen te gaan, te genezen of om deze nooit meer te laten terugkomen. Je moet ook echt bij jezelf nagaan wat voor jou de oorzaken van de burn-out waren en je moet bereid zijn om je leven anders in te richten.

Yoga helpt je hierbij door jezelf te accepteren om wie je bent en inzicht te krijgen in wat jij belangrijk vindt. Ga daarom op meerdere manieren je burn-out te lijf en omarm Yoga als één van die manieren. 


Yoga, dat is echt niks voor mij!

Het is interessant om te zien en te voelen wat het woordje Yoga bij iemand kan oproepen. Yoga? Daar ben ik niet lenig genoeg voor of dat is veel te zweverig en daar houd ik niet van. In het begin vond ik het lastig om hiermee om te gaan, want wat er tegen me gezegd werd, resoneerde niet met mijn gevoel. Soms betrapte ik mezelf erop dat ik Yoga ging verdedigen of iemand wilde gaan overtuigen. Want Yoga is meer dan rekken en strekken. Yoga verdedigen en anderen overtuigen doe ik niet meer. Enerzijds zijn er mensen die direct de deur dicht gooien en anderzijds zijn er mensen die weerstand voelen maar toch ook nieuwsgierig zijn. Dat Yoga goed voor je is dat is een gegeven, maar wandelen in het bos, tennissen en hardlopen ook. Het allerbelangrijkste echter is dat je iets doet waar je gelukkig van wordt. Een bezigheid die je wat brengt, waar je je goed bij voelt. Wat ik me afvraag: wat maakt dat je weerstand voelt naar Yoga en toch nieuwsgierig bent?

Laatst sprak ik iemand die vroeg of ik Yoga les geef. Dit kon ik bevestigen, waarna ze aangaf dat haar vriendin Yoga lessen wil volgen en dat ze ook mee wil gaan. Echter, eigenlijk vindt ze het te zweverig. Toen vroeg ik haar wat ze zweverig aan Yoga vindt. Daar was lastig een antwoord op te geven, gaf ze aan. Kortom, wat is zweverig aan Yoga? Is het iets tastbaars of een gevoel? Is dat een beeld van Yogi’s met geitenwollen sokken in een kringetje omringt met wierook? Of zijn het de woorden energie, chakra, hemel en aarde?

Door te zeggen of zweverig is wanneer je langzaam je aandacht naar het lichaam brengt en je jouw ademhaling voelt, gaf ze dit aan als een bevestiging. Mijn antwoord hierop was dat je lichaam het allerbelangrijkste is dat je bezit en door te ademen blijf je in leven. Beiden moesten we hierop lachen. Haar overtuigen van Yoga wil ik niet doen, want ik ben van mening dat wanneer iemand toe is aan Yoga diegene hier vanzelf behoefte aan krijgt. Of is dit te zweverig?

Goed nieuws, want om Yoga te beoefenen hoef je niet lenig of zweverig te zijn. Mocht je het nou wel zweverig vinden: neem plaats op een kussen en zweef lekker weg! We vliegen toch al te veel en te hard door het leven. Ik ben van mening dat wanneer je Yoga beoefent je ‘Ja’ zegt tegen jezelf. Net zo goed dat je naar de kapper, de pedicure of masseur gaat. Dat je vooral bezig bent met genieten en jezelf verzorgen.  


Corona

 er wordt preventief gewerkt

  1. Bij binnenkomst desinfecteer je je handen.
  2. Neem je eigen matje, dekentje, kussen mee. 
  3. Aanvang minimaal 10 minuten voor de les.
  4. Plekken zijn gemarkeerd
  5. Yogaruimte wordt met regelmaat gelucht 
  6.  Fysiek voldoende afstand houden tot je mede yogi's
  7. In het bijzonder raak niet in de stress, stress verminderd je immuunsysteem, terwijl we dit nu juist zo hard nodig hebben.





 


Dru Yoga met Paula
                  find balance in life...