Dru yoga met Paula Love. Every. Moment
 

Yoga tegen angst

In deze blog wil ik graag dieper ingaan op de emotie angst. Er is veel onderzoek gedaan naar het verband tussen yoga en angst. Daaruit is gebleken dat wanneer yoga veilig en toegankelijk is, het een dempend effect kan hebben op angst.

Wanneer hebben we het over angst? Angst is een emotie die je helpt te reageren op gevaar. Het lichaam raakt in opperste staat van paraatheid, waardoor het hart sneller gaat kloppen, de ademhaling versnelt, de bloeddruk omhoog gaat en de spieren zich aanspannen. Deze plotselinge en hevige angst duurt vaak niet lang en ervaart iedereen wel eens. Angst kan dus best handig zijn! Het houdt je scherp en als het nodig is kan je daarop adequaat reageren.
Maar wat als angst de overhand neemt en het je leven dusdanig beïnvloedt dat je kwaliteit van leven in de weg zit? Je voortdurend aan het piekeren bent? Continu gespannen, bezorgd over dingen in je dagelijkse leven?
Te veel aan angst zorgt voor stress in je lichaam. Stress zorgt ervoor dat je gevoeliger bent voor pijn. In die zin maakt stress aandoeningen en kwalen erger, waaronder hoofdpijn en migraine, buikpijn, rugklachten. Verder kan stress eerder doorgemaakte psychische problemen opnieuw doen opkomen, zoals verslaving, angst en depressie.


Wat kan jou helpen om angst en stress te verminderen?

HAAL ADEM
Voel jij je angstig? Erken dat het er is. Dat wil niet zeggen dat je erin meegaat. Je merkt op ‘ik voel me angstig’. Jij bent de angst niet, het is een gevoel opgewekt door een gedachte of gebeurtenis. Vaak als je angst groot is merk je dit ook aan je ademhaling. Deze is dan oppervlakkig, hoog en snel. 

Oefening: Help jezelf door je aandacht op je ademhaling te richten en volg de beweging van de adem. Als je de verbinding met de ademhaling hebt gemaakt ga je langzaam je adem wat verdiepen. Je ademt in richting je buik en langzaam uit. Het kan helpen om je handen op je onderbuik te laten rusten. Voel je lichaam en je gedachten rustiger worden


ACCEPTEER
Wat als? En stel je eens voor dat? Ja het leven is niet zonder gevaar. Er kan van alles gebeuren. Maar is dat een reden om niet te leven? Je kan ervoor kiezen om angstvallig alle spannende situaties te vermijden? Maar dan mis je ook de mooie dingen in het leven. bijvoorbeeld die mooie reis, een uitdagende baan, lekker eten, die heerlijke yogales en misschien wel de liefde.
Vraag jezelf af wat er werkelijk aan de hand is? Waar komt mijn angst vandaan? Vaak is dit een lastige vraag en is het zinvol om hier hulp bij te vragen van een coach of therapeut. Vaak zijn er diepere onderliggende problemen die zorgen voor de angstklachten.


MEDITEER
Mediteren is vaak heel lastig wanneer de angst al hoog is opgelopen. Je kan dit wel oefenen door regelmatig kort te mediteren. Hierdoor kan je steeds makkelijker afstand nemen van je gedachten. Wees hierin lief voor jezelf en stel geen hoge eisen.  Hou het klein door dagelijks even rustig te te gaan zitten en je aandacht op je ademhaling te richten en te voelen wat er gebeurt in je lichaam. Waar voel je dit? Geef jezelf de ruimte om dit gevoel daadwerkelijk te voelen en te ervaren dat het ook weer verzacht wanneer je het aandacht geeft. Mediteren kan ook met behulp van muziek of creatief bezig te zijn.


MANTRA EN AFFIRMATIES
Tijdens het mediteren kan het helpen om een mantra of positieve affirmatie (gedachten) te herhalen. Bijvoorbeeld door ‘ik kan het leven aan’ of ‘ik ben sterk’ of elke andere krachtige boodschap die voor jou betekenis heeft. Adem in en adem uit herhaal de mantra of affirmatie hardop of in gedachten.


DRU YOGA
Hoe kan DRU Yoga jou hierbij ondersteuning bieden? DRU Yoga gaat uit van zachte, vloeiende bewegingen en een gecontroleerde ademhaling, waardoor het niet alleen een sierlijke, maar ook een krachtige manier is om stress te verminderen. Het biedt ondersteuning in alles wat met lichaam en geest verbonden is. Door op deze zachte manier te bewegen kunnen spanningen en stijfheid weer losgelaten worden, waardoor het lichaam zijn souplesse weer terugkrijgt en het contact met de levensenergie wordt hersteld. Dit geeft vitaliteit en levensvreugde. We kunnen angst, verdriet en boosheid die in ons lichaam vastzitten bevrijden en de energie van liefde en mededogen de ruimte geven. Dru-yoga helpt je jouw hart te openen en in blijheid en vreugde het leven te omarmen.